Z fotografickej kuchyne 1/2013

Článkov ako správne nastaviť fotoaparát a ako s ním fotografovať je na internete množstvo, ale samotné spracovanie ostáva dosť často tajomstvom samotných fotografov. Bežný fotograf tak má naučené všetky poučky, pri fotografovaní má nastavený fotoaparát úplne ideálne pre dané svetelné podmienky, ale doma ich potom nevie správne spracovať. Nová séria článkov Z fotografickej kuchyne, Vám prinesie pohľad na to ako konkrétna fotografia vznikla. Pôjde o krátke články, v ktorých autor fotografie popíše ako mal pri fotografovaní danej fotografie nastavený fotoaparát a v ktorom grafickom programe ju spracoval, vrátane celého postupu. Na takýchto príkladoch sa dá omnoho jednoduchšie pochopiť spracovávanie fotografií v grafických programoch ako pri zdĺhavých a náročných návodoch. Dúfam, že Vás táto séria zaujme a zároveň aspoň trošku pomôže pri lepšom spracovaní Vašich fotografií.

ako-som-to-upravil-1-upravena

[ Zobraziť originálnu fotografiu v novom okne ]   [ Zobraziť upravenú fotografiu v novom okne ]

Ako prvý príklad som vybral fotografiu z Vysokých Tatier, konkrétne z Hladkého sedla na konci Tichej doliny. Záber je smerom na Valentkovú (2156m.), napravo je hraničný kameň a v pozadí je vidieť Svinicu (2301m.) na poľskej strane. Bol teplý slnečný deň a sem tam sa na oblohe objavila kopovitá oblačnosť. Slnko mi svietilo do chrbta a na ľavý bok. Mal som fotoaparát Nikon D90 a na ňom nasadený setový objektív Nikon 18-105mm f/3.5-5.6G ED AF-S DX VR s UV filtrom Marumi Super DHG UV. Na fotoaparáte som mal nastavený režim Priorita clony s automatickým časom. Clonu som nastavil na F8 a objektív nechal na najširšom ohnisku 18mm aby sa mi do záberu vošlo čo najviac a mohol som ho potom v počítači ešte prípadne orezať. Citlivosť som mal nastavenú na ISO 200 a vyváženie bielej na AUTO.

Fotografiu som v počítači otvoril v programe Nikon ViewNX 2 (Zdarma), ktorý má podľa mňa s programom Nikon Capture NX 2 (Platený) pri prevode Nikoňáckých RAWiek (NEF) najlepší výstup.

ako-som-to-upravil-1-01

White Balance som nastavil na Use Gray Point – Point Sample, a po stlačení START potom klikol vo fotografii kurzorom na jeden z mrakov v mieste, kde sa biela akoby prelievala do sivej. Toto nastavenie Vyváženia Bielej (White Balance) spravte vždy ako prvé aby naň nemali vplyv ostatné úpravy. Exposure comp. som nastavil na -0,5, a Picture Control na Vivid, čo dodalo snímku hĺbku a kontrast. Nakoľko bola fotografia v detailoch len jemne neostrá, doostril som ju nastavením Sharpness na +1, ostrosť si viete kontrolovať zväčšením fotografie na 100% v programe ViewNX 2 kliknutím ľavým myšitkom na konkrétne miesto vo fotografii.

Ďalšie nastavenia som poposúval podľa toho ako sa mi zdala fotografia najviac zaujímava (vyvážená) a celé mi to zabralo asi 1 minútu pokiaľ som našiel ten správny pomer. Contrast som nastavil na +17, Brightness na -2, Shadow Protection na +40, D-Lighting HS na +45 a trošku som pridal aj živosť farieb nastavením Color Booster – Nature na +3. Takto upravenú fotografiu som orezal cez Crop – Free Crop stlačením tlačidla START, označením miesta ktoré má po vyrezaní ostať a kliknutím na Apply (Enter).

ako-som-to-upravil-1-02

Fotografiu som cez ponuku Output – Convert Files (kliknutie pravým myšitkom na fotografiu) previedol na TIFF(16Bit). Takto upravené a uložené TIFFko som potom otvoril v programe Adobe Photoshop CS6 zmenšil na požadovanú veľkosť a doostril presne podľa tohto návodu: Ako zaostriť fotografiu vo Photoshope

[ Zobraziť originálnu fotografiu v novom okne ] [ Zobraziť upravenú fotografiu v novom okne ]

Viac príbehov
Canon EF-M 11-22mm f/4-5.6 IS STM